103. godišnjica rođenja Ive Kozarčanina
Sentimentalan pjesnik, omladinski pisac, prevoditelj, kritičar, a prije svega lirski novelist sve je to, danas već pomalo zaboravljeni Ivo Kozarčanin, ipak njegovo »nanovo pročitano« djelo, pogotovo roman Sam čovjek, može biti današnjem čitatelju suvremen i aktualan. Rođen je prije sto godina, 14. listopada u Hrvatskoj Dubici, gradiću sa hrvatsko-bosanske granice iz kojeg će mladi Ivo ponijeti ljubav prema knjizi i slike pejzaža pored Une kojima obiluje njegova pejzažna poezija. Slike djetinjstva u Dubici pronaći ćemo i u Kozarčaninovim pripovijetkama kao i romanima, dok se glavna problematika, ona socijalna, javlja već u prvim radovima.
O svom odrastanju Kozarčanin je pisao: »Doživljaji iz djetinjstva najbolniji su i najsnažniji od svih doživljaja u životu. Urezujući se neizbrisivo u sjećanje, oni nas prate na našem životnom putu...« Sjećanje na djetinjstvo postat će središnje mjesto u mnogim njegovim djelima. Kozarčanin je u svojim djelima obuzet smrću, strahom i bijedom. Tijekom svog školovanja, Kozarčanin je širio svoje intelektualne vidike, susreo se s djelima Matoša, Nazora, Gorkog, Krleže. Kako je detaljno proučavao Krležu i Dostojevskog, tako se njihov utjecaj odrazio na Kozarčaninova djela.
Djelovao je kao novinar od 1933., a samo pet godina kasnije započinje se baviti uredničkim poslovima u Dnevniku. Pisao je pjesme, romane, novele, eseje i književne kritike, a prevodio je sa slovenskog jezika. U njegovim pjesmama prevladavaju pesimistični i melankolični ugođaji (Mrtve oči, 1938.), a njegove novele prožete su motivima usamljenosti i tjeskobe (zbirke Mati čeka, 1934.; Tihiputovi, 1939.; Mrlje na suncu, 1971.). U romanu Tuđa žena (1937.) problematizira građanski brak i provincijski život. Njegovo najbolje ostvarenje je roman Sam čovjek (1937.) koji se odlikuje upotrebom modernističkih postupaka i tematiziranjem svijesti senzibilnog intelektualca.
Antun Barac o ulasku Kozarčanina u hrvatsku književnost
(Put do sebe, Suvremenik, Zagreb, 1941., br. 3).
Ivo Kozarčanin pisao je kritike i novele pod pseudonima Ninač Razok i Ivan Mirožić u nizu književnih časopisa i revija. U početku to su uglavnom manja glasila kao npr. Smilje, da bi posljednjih godina života izborio književni status koji mu je omogućio suradnju i u Savremeniku, Hrvatskoj reviji i Hrvatskom kolu.